Omavalvonnan seurantahavainnot ja kehittämistoimenpiteet Q1/2024

Tiedotamme ulkoisesti neljä kertaa vuodessa omavalvonnan seurantahavainnoista ja toimenpiteistä.

Asiakaskokemus 

Ykköskodeissa asukkaiden, läheisten, yhteistyökumppaneiden ja henkilöstön kokemusta palvelun laadusta ja sen kehittymisestä seurataan laatuindeksin avulla. Laatuindeksi koostuu viidestä kokemuksellisen laadun osa-alueesta, joita ovat: 1) yksilöllinen hoiva, ohjaus ja tuki, 2) turvallisuus, 3) oma viihtyisä koti, 4) yhteisöllisyys ja osallisuus sekä 5) maukas ja terveellinen ravinto.  

Kokemuksellista laatua mitataan eri kohderyhmille räätälöidyillä kyselyillä. Laatuindeksi voi olla enimmillään 100 ja jokainen osa-alue saa myös arvon välillä 0-100. Indeksi raportoidaan yksiköittäin ja alueittain kuukausittain. Q1/2024 Ykköskotien kaikkien yksiköiden laatuindeksin keskiarvo oli 87,9 (O1/2023 86,0). Liiketoimintalinjan laatuindeksi muodostui 84/85 yksiköstä.  

Vastauksia saatiin Q1 aikana yhteensä 2099 kpl, joista asukasvastauksia 1266 (60,3 % kaikista vastauksista). Vastaajamäärä on noussut verrattuna vuoden 2023 viimeiseen neljännekseen 8 %. Edelleen on tarpeen tehostaa läheis- ja tilaajapalautteen saamista.

Omavalvontakysely 

Ykköskotien laatua seurataan kuukausittaisilla omavalvontakyselyillä yksiköille. Kyselyssä on 12 kysymystä yhdeksästä seurattavasta osa-alueesta; omavalvontasuunnitelma, lääkehoito, omaohjaajuus, kirjaaminen, toteuttamissuunnitelma, toimintakykyarviot, poikkeamat, huomautukset ja reklamaatiot. Näiden lisäksi kuukausittain kartoitetaan muuttuvia teemoja, jotka olivat Q1:lla viranomaisasiakirjat, rajoitustoimenpiteet ja valmiussuunnitelmat.  Indeksi muodostuu siten että jos kaikki 12 osa-aluetta ovat kunnossa, omavalvontaindeksi = 100.

Ykköskotien omavalvontaindeksi (kaikkien yksiköiden omavalvontaindeksien keskiarvo) vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä oli 96,7/100 ja koko vuoden kumulatiivinen indeksi oli samoin 96,7/100.  

Muut laadun mittarit 

Laadun seurantaa tehdään myös seuraamalla palvelun sisällön toteutumista perustuen asukastietojärjestelmään tehtyihin kirjauksiin liittyen omatuokioiden ja yksiköiden toiminnallisen arjen toteutumiseen. Näiden säännöllisesti seurattavien laadun mittareiden toteumat Q1/2024 (viikot 1-13) olivat: Omatuokioiden toteutuminen 87,8 %, (Q4/2023 86,2) toiminnallisuuden toteutuminen 81,1 (Q4 2023 80,01 %), päivittäiskirjaamisen toteutuminen yhteisöllisessä asumisessa 97 % ja ympärivuorokautisessa palveluasumisessa 99,3 %. 

Laadun mittareita ja niiden kehittymistä on seurattu yksiköiden henkilökunnan viikkokokouksissa. Vuoden 2024 teemaksi valittiin omaohjaajuuden sisällön ja toimintamallien kehittäminen.

Poikkeamat 

Asiakkaiden asumispalveluissa havaittujen puutteiden ja epäkohtien korjaamisessa tärkein työkalumme on poikkeamaraportointi. Poikkeamaraportoinnin prosessin keskeiset vaiheet ovat poikkeaman huomaaminen yksikössä, raportointi keskitetyn tietojärjestelmän kautta ja yhteinen käsittely siten, että tapahtumien syntyyn vaikuttavat tekijät tunnistetaan ja niiden perusteella tehdään mahdollisia korjaavia ja ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarvittaessa koko toimialan tasolla. Poikkeamailmoituksia seurataan keskitetyssä raportointijärjestelmässä niin yksikkötasolla kuin palvelulinja- ja toimialakohtaisesti. Poikkeamailmoituksia kannustetaan tekemään matalalla kynnyksellä ja ilmoittamaan myös läheltä piti -tilanteet.  

Q1/2024 aikana Ykköskodeissa kirjattiin kaiken kaikkiaan 2154 poikkeamaa. Luku sisältää asukasturvallisuuspoikkeamien lisäksi myös henkilöstö-, laite- ja elintarvikehuollon poikkeamat. Poikkeamien käsittelyaika oli keskimäärin 9 vuorokautta. Suoraan asukkaiden hoitoon liittyvien vakavien (luokka 4-5) tason asukastapaturmien määrä oli 0,05 kappaletta tuhatta hoitovuorokautta kohden ja vakavien lääkepoikkeamien määrä 0,03 kappaletta tuhatta hoitovuorokautta kohden. Trendi on edelleen laskeva. Erittäin vakavien (vakavuusluokka 5) lääkepoikkeamien määrä on edelleen laskenut, eikä niitä ollut Q1:lla lainkaan. 

Poikkeamajärjestelmään lisättiin vuoden vaihteessa uutena poikkeamalajina ympäristöpoikkeamat. Näiden alle raportoidaan esimerkiksi kiinteistöhuoltoon tai jätehuoltoon liittyvät vaaratekijät sekä mahdolliset biologiset ja fysikaaliset tekijät ympäristössä. 

Johtamisen arviointi 

Ykköskodeissa toteutetaan johdon toimesta vuosineljänneksittäin jokaisen yksikön johtamisen, laadun ja omavalvonnan toteutumisen arviointi. Näiden arviointien tulokset olivat valtakunnallisesti osa-alueittain asteikolla 4,25/5. Kvartaaliarvioinnit tukevat esihenkilötyötä ja toiminnan tavoitteellisuutta.   

Omavalvontakäynnit  

Vuoden 2024 omavalvontakäynnit kaikkiin Ykköskotien ja Provestan yksiköihin ovat käynnistyneet maaliskuussa. Omavalvontakäyntien teemana on asukasturvallisuus ja  yksiköiden käynnit tullaan tekemään 3-6/2024 aikana.   

Muut kehittämistoimenpiteet 

Omaohjaajuuden teemavuosi on jaettu kvartaaleittain teemoihin. Q1 teemana oli ”Tavoitteellisuus ja yhteys” ja sen aikana yksiköissä tuli panostaa asumisen toteuttamissuunnitelmien arviointiin yhdessä asukkaiden kanssa, seurannan raportoimiseen, yhteiskirjaamiseen ja toimintakykyarviointien/ toteuttamissuunnitelmien päivittämisen vuosisuunnitteluun. 

Päivittäiskirjaamisen sisällön ja työn organisoinnin kehittämiseksi käynnistettiin 14 yksikössä asukastietojärjestelmä Domacaren ”tehtävien hallinnan” pilotti, jossa kehitetään työn suunnitelmallisuutta ja asukkaan saaman palvelun sisältöä ja raportointia.